Νίκου Βασιλική Νηπιαγωγείο Δημιουργίας

ΚΥΠΡΟΣ-ΕΛΛΑΔΑ -ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΓΕΦΥΡΕΣ:PROJECT ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΚΥΠΡΟΣ-ΕΛΛΑΔΑ -ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ:ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ 
ΕΠΑΙΝΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΚΥΠΡΟΣ-ΕΛΛΑΔΑ -ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ:ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΓΕΦΥΡΕΣ-
ΓΕΦΥΡΕΣ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ/PROJECT ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ


Στόχοι του προγράμματος αυτού είναι ,τα παιδιά :
 -Να γνωρίσουν τη σκλαβωμένη κυπριακή γη.
- Να κατανοήσουν το εθνικό μας πρόβλημα (το Κυπριακό), να προβληματίζονται και να νοιάζονται για αυτό και να τοποθετούνται κριτικά και γόνιμα ως προς αυτό.
- Να διεκδικούν την επανένωση της Κύπρου.
- Να κατανοούν και διεκδικούν τα δημοκρατικά ιδεώδη καλλιεργώντας πνεύμα αγάπης, αποδοχής, ομόνοιας.
 - Να εκφραστούν δημιουργικά οι μαθητές ως προς τον Κυπριακό Ελληνισμό με όποιον τρόπο επιθυμούν και ...
  Να γνωρίσουν :
-Το κυπριακό πρόβλημα: διαδρομή, συνέπειες, προοπτικές.
- Τον  κυπριακό πολιτισμό.
- Τις πολιτιστικές διαδρομές στη σύγχρονη Κύπρο και στη σύγχρονη Ελλάδα.
- Τις κοινότητες του Ελληνισμού σε όλον τον κόσμο: προβλήματα και προοπτικές.
- Την  ιστορία της Κύπρου και την ιδιαίτερη σχέση με την  ιστορία της Ελλάδας .
- Ελλάδα-Κύπρος-Ομογένεια: «γέφυρες» και «χάσματα», συγκλίσεις και αποκλίσεις.
- Την περιβαλλοντολογική και εδαφολογική διαμόρφωση της Κύπρου.
- Την κυπριακή διάλεκτο και τους  «θησαυρούς » της ...
 -Την κυπριακή κουζίνα και τις γεύσεις της -εδέσματα και καλούδια της Κύπρου.
Συμμετοχή και διάρκεια του προγράμματος:
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν ενεργά και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον όλα τα παιδιά ,13 νήπια και προνήπια ,από το κλασικό τμήμα του 4ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης και η διάρκεια του προγράμματος ήταν 4 εβδομάδες....Από μέσα Δεκεμβρίου 2017 έως και τα μέσα Ιανουαρίου του 2018.


Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ

Η Αφροδίτη , η Θεά του Πόθου, αναδύθηκε γυμνή από τον αφρό της θάλασσας, και αρμενίζοντας πάνω σ’ ένα κοχύλι αποβιβάστηκε πρώτα στα Κύθηρα βλέποντας όμως ότι αυτό δεν ήταν παρά ένα μικρό νησάκι, πέρασε στην Πελοπόννησο, και τελικά εγκαταστάθηκε στην Πάφο της Κύπρου, πού εξακολουθεί να είναι η κυριότερη έδρα της λατρείας της. Χλόη και λουλούδια φύτρωναν από το έδαφος όπου πατούσε. Στην Πάφο, οι Ώρες, οι θυγατέρες της Θέμιδος, έτρεξαν να τη ντύσουν και να τη στολίσουν.
Ήταν θεά της ομορφιάς, του έρωτα και της γονιμότητας. Την ακολουθούσαν πάντοτε οι Χάριτες και οι Ώρες. Όπου περνούσε, προκαλούσε τον έρωτα. Θεοί και άνθρωποι ζητούσαν την εύνοιά της. Ο Πάρης στην Αφροδίτη χάρισε το μήλο της ομορφιάς που έριξε η Έριδα. Αυτή, για να τον ανταμείψει, τον παρακίνησε να πάει στη Σπάρτη. Εκεί γνώρισε την ωραία Ελένη, την έκλεψε κι έτσι προκάλεσε τον Τρωικό πόλεμο.Άντρας της ήταν ο κουτσός θεός Ήφαιστος, αλλά τον απάτησε με τον Άρη. Ο Ήφαιστος πληροφορήθηκε την απάτη από τον Ήλιο, που τα βλέπει όλα. Για να τους εκδικηθεί, περιτύλιξε το κρεβάτι τους με αόρατα δίχτυα και όταν συναντήθηκε το ζευγάρι, πιάστηκε μέσα και δεν μπορούσε να κουνηθεί.Εκτός από τον Άρη η Αφροδίτη αγάπησε και τον Αγχίση, αδελφό του βασιλιά της Τροίας Πρίαμου. Από τον Αγχίση απόκτησε τον Αινεία και για χάρη του βοήθησε τους Τρώες κατά τον Τρωικό πόλεμο. Αγάπησε επίσης και τον Άδωνη. Όταν ο αγαπημένος της σκοτώθηκε από ένα αγριογούρουνο, η θεά παρακάλεσε το Δία να ανασταίνεται κάθε άνοιξη και καλοκαίρι και να μένει μαζί της. Η λατρεία της Αφροδίτης ήταν πολύ διαδεδομένη, ιδίως στα λιμάνια, όπου τη θεωρούσαν προστάτρια των ναυτικών. Το αρχαιότερο και αρχαιότερο και σπουδαιότερο κέντρο λατρείας  της ήταν η Κύπρος. Έπειτα τα Κύθηρα, η Κνίδος, η Κόρινθος, η Θήβα, η Αττική, η Σικελία και πολλά άλλα.
Μερικοί υποστηρίζουν ότι η , Αφροδίτη βγήκε από τον αφρό πού μαζεύτηκε γύρω από κομμάτια σώματος  του Ουρανού ,όταν ο Κρόνος τα πέταξε στη θάλασσα άλλοι, ότι ο Ζευς την απέκτησε με τη Διώνη, την κόρη είτε του ουρανού και της Τηθύος, της Θάλασσας-νύμφης, είτε του Αιθέρα και της Γης.Ιερά της σύμβολα ήταν τα λευκά περιστέρια, ένα ζευγάρι περιστεριών έσερνε το άρμα της. Σύμβολά της ήταν επίσης το μήλο, η παπαρούνα, το άνθος της ροδιάς, το τριαντάφυλλο, η μυρτιά,σύμβολο γονιμότηταςκαι η ανεμώνη.Παιδιά της Αφροδίτης και του Άρη είναι ο Δείμος (τρόμος), ο Φόβος, η Αρμονία και ίσως ο Πρίαπος.
ΒΙΝΤΕΟ :Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ...
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
1.Συνθέτουμε τη λέξη με τη χώρα -κράτος της Κύπρου.

2.Ταυτοποίηση των σημαιών και τοποθέτηση -χωροθέτηση τους.
3.Σύνθεση του χάρτη της Κύπρου.

4.Παρακολούθηση του βίντεο με τα ιστορικά δρώμενα μου σημάδεψαν την ιστορία της Κύπρου και οδήγησαν στα κατεχόμενα εδάφη ... 
Βίντεο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΑΔΗ...
5.Φωτογραφίες ντοκουμέντα από την τούρκικη εισβολή ... Προβληματισμός,συζήτηση,υποθέσεις,διδάγματα συμπεράσματα...



6.Επιλέγουμε μόνο τις καρτέλες -σύμβολα που συνοδεύανε τη θεά Αφροδίτη...

7.Τοποθετούμε τις καρτέλες με τα ονόματα από τις θεές του Ολύμπου και τις αναγνωρίζουμε...

8.Αναγνωρίζουμε τη λέξη-χώρα  ΚΥΠΡΟΣ  και επιλέγουμε να τοποθετήσουμε στο καλάθι μας μόνο τις καρτέλες που γράφουν ΚΥΠΡΟΣ...

9.Αναγνωρίζουμε και επιλέγουμε να βάλουμε μέσα στο καλάθι μας ,μόνο τις σημαίες της Κύπρου...

10.Τοποθετούμε και αναγνωρίζουμε τις  σημαίες από το κάθε κράτος ...Στη συνέχεια αντιστοιχίζουμε-τοποθετούμε από κάτω  τους χρωματιστούς κύκλους με τα χρώματα της κάθε σημαίας... 

11.Ταξινόμηση με αύξουσα και φθίνουσα διάταξη μεγέθους των σημαιών ... ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΚΥΠΡΟΥ...

12. Ζευγαρώνουμε τα νομίσματα -χαρτονομίσματα της Κύπρου ...παλιά και νέα(ευρώ).

13. Ενώνουμε με γραμμή -νήμα την Κοζάνη με την Κύπρο...
14. Ακροστοιχίδα με τη λέξη ΚΥΠΡΟΣ...
15. ΣΥΝΘΕΤΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΖΛ...
Πατάμε τη ρόδα για  restart για επανέναρξη... Πατάμε το φαντασματάκι για να υπάρχει το προσχέδιο του παζλ ...



16. Δημιουργία παραμυθιού -ταινίας με αλληγορικό χαρακτήρα και στοιχεία μυθοπλασίας ...
 Έργα χρωματισμένα από τα παιδιά του κλασικού τμήματος του 4ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης...
Το σενάριο όλου του παραμυθιού ,γεννήθηκε από τα παιδιά με διάφορες σκέψεις, προβληματισμούς  και ιδέες ,που είχανε κατά τη διάρκεια του project. Έτσι λοιπόν αποφάσισα, να επεξεργαστώ το σύνολο όλων των ιδεών, που είχαν τα παιδιά και να τους δώσω ζωή  και μορφή με ένα παραμύθι -ρίμα  , αλληγορικού χαρακτήρα... με στοιχεία μυθοπλασίας και αλτρουισμού...!
-Με αναζήτηση που έκανα στο διαδίκτυο βρήκα εικόνες ,που θα ανταποκρίνονταν στο σενάριο του παραμυθιού ... Στη συνέχεια έκανα επεξεργασία και σύνθεση των εικόνων  και τις διαμόρφωσα  καταλλήλως ,ώστε το αποτέλεσμα από την κάθε εικόνα να ανταποκρίνεται πλήρως  στο νόημα της κάθε στροφής του παραμυθιού...Το αποτέλεσμα μας ικανοποίησε όλους...!!!
Τα νήπια και προνήπια εν ώρα εργασίας ...χρωματίζουν τις εικόνες του παραμυθιού και προσθέτουν τα παραλειπόμενα στοιχεία της κάθε στροφής λουλούδια,μαχαίρι,σταγόνες από το αίμα της λαβωμένης καρδιάς  και άλλα...

17.Κυπριακά εδέσματα και γεύσεις της Κύπρου.
Χαλούμι
Όπως και η φέτα, έτσι και το χαλούμι είναι ένα τυρί διεθνώς αναγνωρίσιμο και αγαπητό. Σε πολλές χώρες θα το δούμε ψητό, να «στολίζει» πράσινες σαλάτες ή να γίνεται σαγανάκι και να θεωρείται –όχι και άδικο- εκλεκτό έδεσμα. Είναι το παραδοσιακό τυρί της Κύπρου και τρώγεται συνήθως ψητό, σαγανάκι ή ακόμα και ωμό σε σάντουιτς. Συνοδεύει εξαιρετικά ντόπια λουκάνικα μαριναρισμένα σε κρασί.

Σεφταλιές
Οι σεφταλιές μοιάζουν εκ πρώτης όψεως με μικρά κεμπάμπ, αλλά στη γεύση είναι κάτι πολύ περισσότερο –και νοστιμότερο- από αυτά. Πρόκειται για μικρά μπιφτεκάκια από αρνίσιο ή χοιρινό κιμά (ή ακόμα και από μίξη των δύο ειδών), ζυμωμένο με μπόλικη κανέλα, μαϊντανό και κρεμμύδι, που στο τέλος τυλίγεται με αρνίσια μπόλια. Ψήνεται ονειρεμένα στα κάρβουνα αλλά και στον φούρνο και είναι από τα πιάτα που πρέπει να δοκιμάσετε, αν δεν το έχετε κάνει ήδη.
Σούβλα
Τέλος, φθάνουμε στον υπέρτατο κυπριακό μεζέ, που είναι η σούβλα. Αρνί ή κατσίκι κόβονται σε μεγάλα κομμάτια, περνιούνται σε σούβλα και ψήνονται για 2-3 ώρες στα κάρβουνα. Το υπέροχο στη σούβλα, δεν είναι μόνο η εξαιρετική γεύση του κρέατος στα κάρβουνα, αλλά και όλη η ιεροτελεστία που την συνοδεύει. Η κατανάλωση μπίρας και μεζέδων κατά τη διάρκεια του ψησίματος είναι απαραίτητα στοιχεία της απόλαυσης…
 Σουσούκος που μοιάζει με λουκούμι
και συνοδεύει εξαιρετικά τη ζιβανία ή τα σιροπιαστά «δάχτυλα κυριών».
 Ραβιόλες
Οι ραβιόλες είναι μια γευστική «παρακαταθήκη» των Βενετών, από τον 15ο αιώνα. Μοιάζουν με τα ιταλικά ραβιόλια, αλλά είναι πολύ μεγαλύτερα σε μέγεθος, γεμισμένα με χαλούμι και βρασμένα σε ζωμό από κοτόπουλο. Σερβίρονται σε πιάτο της σούπας, με μπόλικο ζωμό, τριμμένο χαλούμι και φρέσκο δυόσμο.
 Κουπέπια
Κουπέπια λένε στην Κύπρο τα ντολμαδάκια με αμπελόφυλλο. Φτιάχνονται περίπου όπως και τα ντολμαδάκια μας, αλλά η γεύση του κύμινου και του λεμονιού είναι αρκετά δυνατή. Τα κουπέπια θα τα βρείτε γεμισμένα μόνε με ρύζι ή και με κιμά, ιδανικά από αρνίσιο κιμά ή χοιρινό. Τρώγονται υπέροχα ζεστά αλλά και κρύα και συνοδεύονται εξαιρετικά από παγωμένο γιαούρτι.
 Κούπες
Οι κούπες είναι ένα ιδιαίτερο έδεσμα που τρώγεται κυρίως σαν σνακ. Μοιάζουν με τραγανό κεφτεδάκι, αλλά φτιάχνονται με πλιγούρι, που αποτελεί το «φύλλο» της κούπας, το οποίο γεμίζεται με χοιρινό κιμά με μπαχαρικά και τηγανίζεται σε άφθονο λάδι. Έχουν ένα χρυσοκαφετί χρώμα και τρώγονται ραντισμένες με λεμόνι.
 Πατάτες  αντιναχτές
Είναι από τα πιο γνωστά και αγαπημένα φαγητά της κυπριακής κουζίνας, που σερβίρονται σε εκλεκτά οικογενειακά τραπέζια και καλέσματα. Είναι μικρές πατάτες με τη φλούδα τους, βρασμένες σε άφθονο λάδι και μόλις ροδοκοκκινίσουν, αφαιρείται το λάδι και «τινάζονται» μέσα στην κατσαρόλα μαζί με μπόλικο χοντρό αλάτι και ξερό κόλιανδρο για να αναμιχθούν καλά τα υλικά. Από εκεί άλλωστε προκύπτει και το όνομα «αντιναχτές».  Πολλοί σβήνουν στο τέλος και με λίγο κόκκινο κρασί για το άρωμα.
 Κολοκάσι
Το κολοκάσι είναι μια ρίζα αντίστοιχη της πατάτας, που είναι πολύ αγαπητή στο νησί της Αφροδίτης. Και στην Ελλάδα βρίσκουμε συχνά κολοκάσι Κύπρου, αλλά εδώ δεν το εκτιμούμε και τόσο πολύ ως έδεσμα. Στην Κύπρο, το κολοκάσι καλλιεργείται και μαγειρεύεται από τα ρωμαϊκά ακόμα χρόνια. Συνήθως γίνεται γιαχνί στην κατσαρόλα, μαζί με χοιρινό ή κοτόπουλο, ντομάτα, κρεμμύδι και σέλινο, ενώ πολλές φορές γίνεται και  με πατάτες αντί για κρέας.

 Αφέλια
Το χοιρινό έχει σε γενικές γραμμές εξέχουσα θέση στην κυπριακή κουζίνα, όπως άλλωστε και το αρνί. Για να φτιάξετε αφέλια πρέπει να μαρινάρετε μικρά κομμάτια από χοιρινό χωρίς λίπος μέσα σε κόκκινο κρασί, κύμινο, κανέλα και ξερό κόλιναδρο και να τα σιγοβράσετε σε κατσαρόλα μέχρι να μελώσουν. Συνοδέψτε με ρύζι που θα βρέξετε με την υπέροχη σάλτσα από τα αφέλια και έχετε ένα νόστιμο πιάτο με κυπριακή υπογραφή.

Βίντεο με παρασκευή και παραγωγή των προϊόντων της Κύπρου.
18.Παραδοσιακοί χοροί της Κύπρου.
19.Η κυπριακή διάλεκτος και οι θησαροί της...
1. Νάκκον μούσι ρε!
 Είναι ένας τρόπος για να πεις του άλλου: “Αντράπου λλίον ας πούμεν!“
2. Όι Άππαρο με την βάκλαν
Εν ένας τρόπος να δείξεις την έκπληξή σου σε κάτι που θεωρείς αδύνατο να γίνει!
3.Λάμνε Αρώτα
Εν ένας τρόπος να πεις του άλλου ότι δεν ενδιαφέρεσαι να απαντήσεις στην ερώτησή του και έτσι τον παροτρίνεις να απευθυνθεί αλλού!
4.Ου ζάβαλλι μου!
 Eν μια έκφραση που χρησιμοποιούμε με την έννοια του κρίματος, ότι π.χ.εν κρίμα ο άνθρωπος, ή για κάτι που εκφράζει γενικότερα δυστυχία ή ταλαιπωρία.
5.Σίκκιμε!
Χρησιμοποιούμεν το για να πούμε σε συντομία το “δεν με νοιάζει” “ας είναι” “ας γίνει“
6.Εξίκκο σου.
Είναι το “έννοια σου” με άλλον τρόπο. Λαλούμεν το άμαν μετανιώνουμε για κάτι!
7.Εσσιέξιξι!
Είναι παρόμοιο με το εξίκκο σου, αλλά μπορούμε να το πούμε και σαν έκφραση για κάτι που επίεν χαμένο – άδικος κόπος.
8.Γιατί έτσι θέλει το καττίν.
 Χρησιμοποιούμεν το για να απαντήσουμε σε μια ερώτηση με κύριο ερώτημα το Γιατί, και γενικότερα όταν θέλουμε να αποφύγουμε να απαντήσουμε!
9.Πε μου τα λλίον
Χρησιμοποιούμεν το για να παροτρύνουμε κάποιον να αρχίσει να μιλά, ή να μπει κατευθείαν στο ψητό σε μια συζήτηση!
10.Μεν μάσιεσαι;!
Εκφράζει δυσπιστία για κάτι – ρωτάς αν ο άλλος σοβαρολογεί!
Δες: Σύπριοτ ντάιαλεκτ: Το γράμμαν “Α”!
11.Έκαμε τζι’ άλλους έξυπνους η μάνα σου;
Έκφραση που χρησιμοποιούμε για να ειρωνευτούμε κάποιον για την εξυπνάδα του.
12.Το πουλλίν επέτασε
 Είναι μια έκφραση που δείχνει πως όλα ετελειώσαν και είναι πλέον αργά.
 13.Ξιουρίν Πιτρίν:΄Εκφραση που λαλούμεν για να θκιώξουμε κάποιον ή κάτι.
14.Δώκε παμόν:Έκφραση που χρησιμοποιείται για να πούμε σε κάποιον να μην βιάζεται.
15.Κόψε την κκελλέ σου:Έκφραση που λέμεν στον άλλο για να του πούμε πως πρέπει να κάμει το ο,τιδήποτε για να εκπληρωθεί μια πράξη!
 16.Ο Κωστής που τα κάζια/Η Μαρικκού που τα Λεύκαρα :Συνήθως είναι απαντήση στο ερώτημα “Ποιος;” και χρησιμοποιούμεν την, είτε γιατί εν αυτονόητο το Ποιoς… είτε γιατί εν αυτονόητο πως εν ξέρουμε το Ποιoς!
 17.Αθκιάτζιν τζιαι πιττάτζιν:Συνήθως είναι η έκφραση που χρησιμοποιούν περισσότερο οι θείες/θείοι που δεν καταδέχονται να τους αποκαλείς έτσι.
 18.Επέψαν σε οξά ήρτες μόνος σου;:Έκφραση που δείχνει πως η παρουσία κάποιου δεν είναι καθόλου χρήσιμη τη δεδομένη στιγμή ή θέλεις να τον διώξεις με πλάγιο τρόπο.
 19.Ο μούχτης επέθανεν! :Έκφραση που χρησιμοποιείται για να δείξει ότι τίποτα δεν είναι δωρεάν και ότι η δουλειά σου εν θα γινεί, αν δεν πληρώσεις!
 20.Έππεσε το αρφάλι μου: Είναι ένας τρόπος να πούμε ότι πεινούμε πάρα πολλά! Δηλαδή τόσο πολλά…που το αρφάλι μας ππέφτει. (Κανείς όμως μέχρι τώρα δεν ξέρει να σου πει…πού ακριβώς πάει το αρφάλι μας άμαν πέφτει! 
Πηγή:https://studentlife.com.cy/2016/03/24/i-20-pio-asties-kypriakes-ekfrasis-pou-chrisimopioume-kathe-mera
20.Κατασκευή αφίσας σε καραβόπανο με την κατεχόμενη Κύπρο...





ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.









ΤΕΛΟΣ...